>>Vertalingen en bewerkingen uit Maciocia (o.a.Chinees Geneeskunige leerboeken)
De Chinese geneeskunde heeft altijd het belang benadrukt van overmatige seksuele activiteit als oorzaak van ziekte, maar (in mindere mate bekend) ook van onvoldoende seksuele activiteit.
Vrouwen hadden hun eigen verworven rechten, en een daarvan was het recht op bevrediging van hun seksuele behoeften. Hoewel fysiek contact strikt beperkt bleef tot het echtelijke bed, moest de man daar al zijn vrouwen de persoonlijke aandacht geven die hij hun zou onthouden zodra ze het bed hadden verlaten. De Li Ji (een van de confucianistische klassiekers, 1e eeuw v.Chr.) noemt seksuele verwaarlozing van een van de vrouwen als een ernstig misdrijf; noch leeftijd noch schoonheid mogen de man doen afwijken van het strikte protocol dat is vastgesteld voor de volgorde en frequentie van zijn geslachtsgemeenschap met zijn vrouwen en concubines.
Zoals we hebben gezien, werd de Chinese samenleving vanaf het laatste deel van de Ming-dynastie (1368–1644) meer en meer rechtlijnig en fronsend over seksuele zaken. We hebben ook gezien hoe Chinese artsen gebrek aan seks en seksuele frustratie beschouwden als een belangrijke oorzaak van emotionele stress bij vrouwen: dit is des te waarschijnlijker omdat, zoals we hebben gezien, de seksualiteit van vrouwen complexer is dan die van mannen en zij hebben daarom een man nodig die expert is in de seksuele kunst en voorspel. Zie hiervoor Tao Man Training
Seksueel verlangen hangt af van het Ministeriële Vuur (=energie centra) en een gezonde seksuele lust geeft aan dat dit fysiologische Vuur overvloedig aanwezig is. Wanneer seksuele begeerte zich opbouwt maar geen expressie vindt in seksuele activiteit en een orgasme, laait het Ministervuur op en neemt Yang toe: het orgasme is een afgifte van dergelijke opgehoopte Yang-energie en, onder normale omstandigheden, is het een heilzame ontlading van Yang-Qi die op zijn beurt de vrije stroom van Qi (=energie) bevordert.
Wanneer seksuele begeerte zich opbouwt, wordt het Ministeriële Vuur bewogen: dit beïnvloedt de Geest en, in termen van organen, in het bijzonder het Hart en het Pericardium. Het Hart is verbonden met de Baarmoeder via het Baarmoedervat (Bao Mai) en de orgastische samentrekkingen van de baarmoeder ontladen de opgehoopte Yang-energie van het Ministeriële vuur.
Wanneer seksueel verlangen aanwezig is maar geen uitlaatklep heeft in seksuele activiteit en orgasme, kan het Ministervuur zich ophopen en aanleiding geven tot zowel Bloedhitte als Stagnatie van Qi in de Onderste Brander. Deze geaccumuleerde Hitte zal het Ministervuur verder opschudden en de Geest kwellen, terwijl de stagnatie van Qi in de Lagere Brander (bekken) aanleiding kan geven tot gynaecologische problemen zoals o.a. dysmenorroe, pijn in de onderbuik, vaginale klachten, nachtzweten, slapeloosheid, uitzinnige spraak en prikkelbaarheid, stolsels in het menstruatiebloed en buikpijn. Vanuit het standpunt van de westerse geneeskunde wordt Bloedstagnatie geassocieerd met gezondheidsproblemen zoals een korte menstruatie, abnormale baarmoederbloedingen of hevige menstruatie, hypertensie, perimenopauze syndroom of bekkenontstekingsziekte (evenals negenentwintig andere).
Natuurlijk, als seksueel verlangen afwezig is, zal gebrek aan seksuele activiteit geen oorzaak van ziekte zijn. Omgekeerd, als men zich onthoudt van seksuele activiteit maar het seksuele verlangen sterk is, zal dit ook het Ministeriële Vuur aanwakkeren, maar zonder vrijlating. De cruciale factor is dus de mentale houding.
Met betrekking tot seksuele frustratie schreef Chen Jia Yuan uit de Qing-dynastie (1644-1911) zeer opmerkelijk over het emotionele verlangen en de eenzaamheid van sommige vrouwen. Onder de emotionele oorzaken van ziekte onderscheidt hij “zorgen en piekeren” van “depressie”.
In wezen beschouwt hij depressie, met de daaruit voortvloeiende stagnatie, als gevolg van emotionele en seksuele frustratie en eenzaamheid. Hij zegt: “Bij vrouwen… zoals weduwen, boeddhistische nonnen, dienstmeisjes en concubines, beroert seksuele begeerte (de geest) van binnen, maar kan het hart niet bevredigen. Het lichaam is aan de buitenkant beperkt en kan niet meegroeien met de geest (d.w.z. de geest verlangt naar seksuele bevrediging, maar het lichaam wordt dit ontzegd). Dit veroorzaakt stagnatie van Qi in de 3 warmers en de borst; na lange tijd zijn er vreemde symptomen zoals een gevoel van hitte en kou alsof het malaria is maar dat is het niet. Dit is een depressie”.
Hoewel de bovenstaande gedachten voortkomen uit de klinische ervaring van Dr. Chen met dienstmeisjes, boeddhistische nonnen en concubines en daarom moeten worden gezien in de sociale context van de Qing-dynastie, zijn ze ook relevant voor onze tijd, aangezien hij het in wezen heeft over seksuele frustratie en eenzaamheid en zijn verwijzing naar weduwen bevestigt dit (in het oude China werden weduwen gemeden en zelden hertrouwd). Hij verwijst op een nadrukkelijke manier naar seksuele begeerte die het Hart en de Geest in beweging brengt, maar geen bevrediging vindt in het lichaam: naast seksuele frustratie verwijst hij ook naar emotionele frustratie en hunkering naar liefde.
Een constant thema van dit alles is ook AFSCHEIDING: de emoties die het gevolg zijn van scheiding (bedroefdheid en verdriet) liggen vaak aan de basis van Qi-stagnatie, niet van de lever, maar van het hart en de longen en soms ontwikkeling van borstknobbels en borstkanker. Het is belangrijk om te beseffen dat stagnatie van Qi niet alleen uit de lever komt, maar ook uit de longen en het hart, vooral de longen. In feite kunnen zelfs emoties de uitputting van Qi veroorzaken, zoals bedroefdheid en verdriet, ze kunnen stagnatie van Qi (van de longen) veroorzaken, omdat, wanneer Qi in de borst is uitgeput, het niet goed circuleert en daarom stagneert.
In het specifieke geval van borstknobbels is de stagnatie van Qi van de longen en het hart bijzonder relevant omdat deze twee organen en kanalen zich in de borstkas bevinden. Zhu Dan Xi zegt: “Als een vrouw zich zorgen maakt en depressief is, ontwikkelt zich accumulatie, Milt-Qi wordt zwak, Lever-Qi rebelleert horizontaal, stilstaande Qi verandert in knobbeltjes zoals schildpadeieren, er is geen pijn of jeuk. Na 10 jaar ontwikkelen zich zweren en wordt de ziekte Ru Yan (borstkanker) genoemd”.
Deze verklaring wijst duidelijk op de emotionele invloed en de ontwikkeling van de ziekte en ook op de ontwikkeling op lange termijn. Het is belangrijk om te onthouden dat de stagnatie van Qi bij vrouwen vaak secundair is en het gevolg is van een tekort aan de lever en de nieren die de Ren en Chong Mai aantasten.
De “Orthodox Manual of External Diseases” (Wei Ke Zheng Zong), geschreven door Chen Shi Gong in 1617, zegt: “Depressie beschadigt de lever, piekeren tast de milt aan, accumulatie ontwikkelt zich in het hart, de meridiaan-Qi stagneert en genereert (borst) knobbeltjes”.
De moderne arts Xia Shao Nong denkt dat borstkanker te wijten is aan weduwschap, het verbreken van relaties, echtscheiding, de dood van je kinderen, rouw op jonge leeftijd door het verlies van je partner. Deze gebeurtenissen, vooral als ze plotseling plaatsvinden, verstoren de geest en leiden tot Qi-stagnatie. Het is interessant dat alle gebeurtenissen die deze arts aanhaalt, te maken hebben met scheiding.
De Baarmoeder meridiaan (Bao Mai) verbindt de baarmoeder met het hart: aangezien het hart altijd wordt beïnvloed door emotionele problemen (omdat het de Shen/Spirit huisvest), verklaart deze verbinding de diepgaande invloed van emotionele stress op de menstruatiefunctie. De “Su Wen” in hoofdstuk 33 zegt bijvoorbeeld: “Als de menstruatie niet komt, komt dit doordat het baarmoedervat is geblokkeerd. Het baarmoedervat heeft betrekking op het hart en staat in verbinding met de baarmoeder; wanneer Qi omhoog rebelleert naar de longen, kan Hart-Qi niet naar beneden stromen en komen de perioden niet ”. “Qi rebelleert omhoog naar de longen ” beschrijft in het bijzonder het effect van zorgen, bedroefdheid of verdriet.
Emotionele problemen zijn des te schadelijker bij vrouwen als ze zich voordoen rond de puberteit. Op dit moment is de gezondheid van een meisje bijzonder kwetsbaar en emotionele problemen zullen haar lichaam en geest diep en langdurig beïnvloeden. Vooral emotionele stress op dit moment zal de Ren en Chong Mai diep beïnvloeden, waardoor de onevenwichtigheden ontstaan die later in het leven gynaecologische problemen zullen veroorzaken.
Emotionele stress beïnvloedt de menstruatie door de beweging van bloed door Qi te beïnvloeden. In feite is het eerste effect van emotionele stress het aantasten of veranderen van de circulatie van Qi, door Qi uit te putten, Qi te laten stagneren of Qi opstandig te maken. Elk van deze pathologieën zal het bloed beïnvloeden dat op Qi volgt en deficiënt, stagnerend of rebels wordt.
De “Golden Mirror of Medicine” zegt: “Vrouwen worden vaak getroffen door zorgen, piekeren, woede of depressie: deze doen het bloed bewegen, stoppen, rebelleren of zich aanpassen, wat allemaal te wijten is aan Qi-beweging“.
Chen Jia Yuan van de Qing-dynastie (1644-1911) schreef met betrekking tot zorgen: “Zorgen verwonden de longen en piekeren verwondt de milt, wanneer deze twee organen gewond zijn, zullen Qi en bloed stagneren, en is er een gevoel van verontwaardiging, hartkloppingen, een gevoel van beklemming op de borst en amenorroe“. Deze passage bevestigt dat stagnatie van Qi niet alleen de lever aantast, maar ook dat amenorroe zowel door stagnatie als door een tekort kan ontstaan.
Dus gezien de sociale positie van vrouwen in het oude China en de frequentie van de bovengenoemde emotionele en seksuele frustraties, is het geen wonder dat Qi-stagnatie (niet altijd van de lever) zo’n centrale plaats inneemt in de pathologie van vrouwen, en we kunnen ook concluderen dat emotionele stagnatie bij vrouwen vaak het gevolg was van seksuele frustratie, scheiding en eenzaamheid: dit zijn de terugkerende “woede” in Chinese geneeskundeboeken.
Aangezien seksuele frustratie bij vrouwen vrij algemeen voorkomt in onze samenleving (vaak voortkomend uit de seksuele ontoereikendheid of onervarenheid van mannen),
worden de observaties van Dr. Chen over de invloed van seksuele frustratie op stagnatie van Qi en depressie van bijzonder belang. Dit is vaak een oorzaak van ziekte die enigszins lijkt op emotionele stress.
Wat hebben we te leren van Taoïstische seks? Seks lijkt een training in het bewegen van Qi, het reguleren van het Ministervuur en het uitwisselen van Yin en Yang essenties met de partner.
Er zijn echter enkele nuttige lessen voor ons:
END NOTES
Ervaringen sexual alchemy:
“Wat ik bij jou heb geleerd is dat orgasme gaat over vertrouwen en jezelf durven overgeven, overgave, dat is in ieder geval het “mind” deel wat ik heb ervaren.Naast het mind deel volgde het “body” gedeelte. Je mind leren uitzetten, je overgeven aan het gevoel van verbinding vanuit het hart met de ander en most important met jezelf.
Ik leerde mezelf 100% te accepteren en me zonder grenzen te verbinden met een ander en samen te spelen, de golven in mijn bekken te leren te laten stromen in de training, het hele lichaam overspoelen waarbij je de ander in kunt meenemen als 2 dolfijnen in de zee.
Door de training leerde ik regelmatig bewust in de staat van een meditatieve orgasme te komen en deze te laten circuleren daardoor ben ik krachtiger als vrouw, steeds meer aanwezig in mijn lichaam, in het leven komen te staan.
Elk orgasme heeft een ander verhaal, wanneer je vanuit je hart leert bezig te zijn, dat maakt het elke keer weer waardevol en krachtig.
En… de yin is waar het in gebeurd… de fase na het orgasme zelf. In het begin gaf je dat al aan, maar na de training kan ik dat alleen maar volmondig beamen.
Als er geen yin is, is de waarde van het orgasme gehalveerd en de kracht die daarbij wordt gegenereerd.”
Ludwig Schutte, is sinds zijn 6e jaar bezig met oosterse krijgskunsten. Na diagnose van reuma heeft hij zich sedert 1996 in de Taoistische interne energietraining verdiept. In 2015 werd vastgesteld dat er geen meetbare waarden van reuma meer in zijn bloed terug te vinden waren.
Hij houdt zich intensief bezig met de oosterse leer rond de Body & Mind relatie. Ludwig is zowel westers als oosters opgeleid en gecertificeerd in Hypnotherapie, Neuro Linguïstisch Programmeren, Orthomoleculaire geneeskunde en diverse Oosterse therapieën. Hij heeft zijn studie Toegepaste Osteopatische Manipulaties (2006-2015) voor o.a. de viscera en het bekken afgerond. Studeert sedert 2003 Chinese en Taoistische geneeskunde.
Verder is hij actief als Traditional Chinese Medicine (TCM)-, Qigong- en Massage therapeut en geeft les in Tai Chi, Self Defence, Qigong, Yoga (o.a. Taoïstische Yoga), Healing Tao, Meditatie en Oosterse Massage vormen. Naast het doceren aan groepen geeft hij ook personal body en mind coaching sessies.
Hij is de grondlegger van modules zoals (Rol)Stoel Tai Chi Chi Kung, het Mindfulness Based Movement Therapie (MBMT) programma voor Kanker, de serie Helende Liefde Massage voor stellen en de Energetische Therapeut.
KRO-Heb ik genoeg Energie 28feb-2007
VPRO-Thema Kanker, je lot in eigen hand
Gedurende dit telefonische Consult heeft u een persoonlijk gesprek met de therapeut over uw zaak. Dit om zeker te maken dat u een geschikte kandidaat bent voor behandeling op de clinique en dat u bekend bent met en op uw gemak voelt met de wijze van aanpak, onze filosofie en programma. Bij de beëindiging van uw gratis telefonisch consult, heeft u de gelegenheid een afspraak met ons in te plannen voor een uitgebreid Intake en Behandel Plan. Tijdens de Intake op onze locatie gaat uw therapeut dieper in op uw zaak en de details van uw medische geschiedenis, wordt er een uitgebreid Behandel Plan opgesteld en wordt er een aanvang gemaakt met uw eerste behandeling.
Na ontvangst van onderstaande aanvraag formulier wordt zo snel mogelijk contact met u opgenomen. Het staat u ook vrij om te bellen op 06-10236313 om direct een afspraak te plannen.
Gelieve onderstaand formulier in te vullen voor een gratis telefoon consultatie.
Van Alphenstraat 2
2274 NA Voorburg
-----------------------------------------
*** CONTACT gegevens ***
------------------------------------------
Tel: 06-10236313
Email: info@yinyangbalance.nl
Algemene Voorwaarden - Workshops
BTW nummer: NL001494313B15 Rekeningnummer: NL72INGB0006986992 KvK nummer: 51082187